tag:blogger.com,1999:blog-55364360626168408.post5769535136187149214..comments2023-06-15T16:22:52.489+02:00Comments on ex-homár: Kádár sírjára rejszoljatok (videó)Török Diszkóhttp://www.blogger.com/profile/06496569602706489933noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-55364360626168408.post-64102151077027825372008-02-16T00:58:00.000+01:002008-02-16T00:58:00.000+01:00Kádár János mint talált tárgyNépszabadság 2000. fe...Kádár János mint talált tárgy<BR/>Népszabadság 2000. február 21., hétfő<BR/><BR/><BR/>Boszorkányosságnak rémlett, hogy Kádár János meghalt tizenhat perccel azután, hogy a Legfelsőbb Bíróság megkezdte az általa csak „elhunyt embernek” nevezett Nagy Imre felmentési tárgyalását. Felbomlott pszichével zavarosan beszélt már jó ideje. Mintha a bűntudat űzte volna. Ilyen fordulatokat csak ponyvaíró használ. Meg az élet. Újságírók addig-addig ismételgették, hogy Kádár halála valóságos shakespeare-i dráma vagy görög sorstragédia, amíg Kornis Mihály kedvet kapott a dologhoz.<BR/><BR/>Az MSZMP Központi Bizottsága 1989. április 12-i ülésének jegyzőkönyvéből Kádár János felszólalását tette Kornis Mihály A Kádár-beszéd című – kötetben is közzétett – színházi ajánlatának alapjává. Kanyó Andrásnak a Magyarország hetilapban megjelent interjúsorozatából, Borenich Péter dokumentum-hangjátékából és Geréb Anna dokumentumfilmjéből emelte ki a szerző a Kádárné balladája címen közzétett művét. Tollnál többet dolgozott az ollóval és a ragasztóval. Vagy számítógéppel, tekintettel, hogy Kornis posztmodem író.<BR/><BR/>Eddigi legsikeresebb színdarabja, a Halleluja, Háy Ágnes falfirka- (graffiti) gyűjteményének felhasználása. A vígszínházi Körmagyar Arthur Schnitzler Körtáncának honi, jelenkori környezetbe átültetése; Kardos G. György évekig hitegette a színházat, hogy elkészíti, végül amikor az osztrák eredeti próbái félbeszakadtak, Darvas Iván visszalépett, a színház szorult helyzetbe került: Kornis megvalósította idősebb kartársa ötletét. A Büntetések Franz Kafka műveiből készült intarzia: a darab a prágai író naplója, kiadott levelezése, valamint Janouch Beszélgetések Kafkával című kötetéből nyert szövegeket szabott egyéni rendbe. Kádárról már készült színdarab. Végh Antal volt a sornyitó 1991 januárjában. Kiadója, az Új Idő színházat nyitott a MOM Csörsz utcai művelődési kombinátjában. Egy csokorra való színész lemondta a főszerepet az Epizódok egy helytartó életéből című szatirikus gyorsírásos jelenetsorban. Félszből, nem pedig művészi igényességből. Rendőrök biztosították a nyugalmas premiert. Óvatosságból magam a főpróbára mentem el. Feszült várakozás fordult a Gergely László rendezte előadás felé. Majd csendben kimúlt a „groteszk színpadi játék". Legközelebb kedves kollégám, Szigethy András Kádár-drámáját mutatták be Veszprémben, igen jó előadásban. Az újságíró nem a dokumentumokhoz fordult. Mélyebb összefüggéseket kívánt fölmutatni. Kádár és Nagy Imre a valóságban általa ábrázoltan végbe nem ment drámai összecsapását tette színműve középpontjába.<BR/><BR/>Az Új Színház stúdiójában Menczel Róbert valamilyen szocreál épület homlokzatát fordította szembe a nézőkkel: Népstadion vagy mauzóleum. Középen kombinált szekrény. Abból lép ki Nagy Mari irhával bélelt rövid műperzsában, kis kalapban, hogy előadja a Kádárné balladája címet viselő monológot masszív, de kevéssé tetszetős szalonberendezésben. Nagy Marinak a legjobb iskolája volt: nem járt a főiskolára. Színházi gyakorlatban kellett megtanulnia a színpadot, a színészetet, érthetően beszélni nagyteremben, kisteremben, verses darabban, szürke dokumentumprózában. Azon kevesek közé tartozik, akiknek hihetetlen képességük van a nyílt színi igazmondásra, a művészi természetességre, a hamis, de tetszetős álságoskodások elkerülésére. Egy kedves, száraz, túlságosan is fegyelmezett asszonyt, egy középszerű, de kedves pártmunkást mutat be. Áldozat, de nem panaszkodik. Hányja-veti a történelem. Megalázzák, de nem sír. Sosem önmagát sajnálja, mindig férjéért aggódik, aki majd olyan hosszan uralkodik, mint Ferenc József Világos után, de még a trónon sincs semmi öröme, nem járhatnak szabadon a városban, semmi gyönyörűségük nincs az életben, úgy élnek, akár egy nyugdíjas házaspár, a történelem és a történelmi szerep foglyai. Nagy Mari előhozza az interjúszövegek alól a szövegalattit. Megjeleníti, vagy inkább érzékletessé teszi a ki nem mondott lemondásokat, aggodalmakat, álmatlan éjszakákat, rettegéseket. Nem melodrámát játszik: csöndes, panasztalan, méltóságteljes vállalását a középszernek. Nem Lady Macbeth, sem Madame DuBarry, nem First Ladyje az MSZMP-nek. Beszorult a történelmi kerékforgásba. Más életét éli. Rothschild Kláránál varrat, amiket úgy hord, mintha maga varrta volna odahaza Singer varrógépén.<BR/><BR/>A rendező Ács János legjobb formáját mutatja az első monológként tálalt, kissé túlnyújtott interjúszövegek színpadra domesztikálásában. Érzékeny életismeretű rendező. Engedi-segíti színészét élni a közönség előtt. Nem önmagát akarja előtérbe állítani, kényszeres rendezői fogásokkal mutogatni találékonyságát. Türelmes tudással kibontja a szövegtömeg alól a valóságos életanyagot, s amennyire lehetséges, színházi drámává teszi a tényeket. Az előadás második feléhez átépítik a nézőteret. Előadói amfiteátrum magaslik. Fölhágnak a nézők. Krómozott, kinyitott rekamié a süllyesztő, előtte előadói pult. Vagy talán nyitott sírbolt, boncasztal. Vagy ez is, az is. Helyey László mondja Kádár utolsó nyilvános szövegét. Némileg többet fordítva az utánzásra, mint a megbúvó dráma felszínre hozására. Helyey felmentendő a drámaiatlanság vádja alól. Dráma ugyanis nincsen. Az olvasva megrendítő emberi és politikai dokumentum színházi előadásra alkalmatlan anyag. Helyesen járt el a Katona József és a Vígszínház, amikor visszautasította eljátszani Kornis kéziratát, mert a szerző örvendezve a talált szövegnek, elmulasztotta íróilag-művészileg megformálni. Drámává tenni.<BR/><BR/>Kádár drámáját néhány sorban érvényesen megfogalmazta Szász Béla Minden kényszer nélkül című emlékiratában. Börtönből kiszabadultan a Kútvölgyi úti kórház röntgenvárójában a kórházi köpenyben üldögélő Kádárral beszélget, aki Rákosiról, rabtartójáról, hamis vádolójáról lojálisan nyilatkozik, a politikai visszatérés lehetőségét fontolgatva. Az író Szász tömören megfogalmazza a drámát, a drámai vétséget, a politikus hübriszét.<BR/><BR/>Az előadói kamrából kikerülten utólag mégis éri drámai hatás a nézőt: a társalgóban Kádár és felesége, Tamáska Mária életnagyságú fényképeit kasírozták egy vörös sarokba. Előttük sakktáblák félbemaradt játszmákkal s egy hamutartó elnyomott csikkekkel. Kornis nem írta meg Kádár drámáját. Úgy rémlik: Kádár írta Kornist. Mégis az utóbbi veszi föl a jogdíjat az előbbi írta szövegért.<BR/><BR/>M. G. P.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-55364360626168408.post-48159515281675578752007-12-02T18:14:00.000+01:002007-12-02T18:14:00.000+01:00Keresztesi József:Legénytoll-Ásatás>>Behűtve tartj...Keresztesi József:<BR/>Legénytoll-Ásatás<BR/><BR/>>>Behűtve tartják a vörösbort,<BR/>És kólával isszák, lelkük rajta.<BR/>Autót mosnak a ház előtt,<BR/>És kilátszik a seggük partja.<BR/>Ők az etruszkok, hát ez egy ilyen nép,<BR/>Tehetséges és nagyon szép.<BR/><BR/>Susog a kimenős ruhájuk,<BR/>És embert eszik a kutyájuk.<BR/>Fekete műbőr dzsekit vesznek<BR/>Hogy fazont adjanak a dzsogging-dressznek.<BR/>Szeretik az olcsó, finom mérgeket,<BR/>A macskapálinkát, a cicás bélyeget,<BR/>Az Edda műveket, a sajtos csipszeket,<BR/>A cigány zenét meg a cigányvicceket.<BR/>Szeretik a sportot, az atlétikát,<BR/>Helyből távol erkölcsi gát.<BR/>Lopnak, csalnak, mégsem hibásak,<BR/>Morálisan diszlexiásak.<BR/>Metafizikailag gyanakvó lények,<BR/>Nem basznak ki velük a kibaszott tények.<BR/>Lelki szegények, frankón, de tényleg!<BR/>Lelki-és mimikaszegények.<BR/>Ha megtérnek az egy karambol,<BR/>Amit leírnak az adóalapból.<BR/>Szép, ahogyan egymást anyázzák,<BR/>És emlegetik a Nagy Paráznát,<BR/>A Kénkőszagot, a lólábat,<BR/>Meg az európai normákat.<BR/>Mint befalazott macska, ha felnyivákol,<BR/>Mert el van zárva a külvilágtól.<BR/><BR/>Külvilág, kurva külvilág,<BR/>A jeleket csak szűrve küldi át.<BR/>Pörgeti a pénzt, meg a popzenét,<BR/>És nem féli az etruszkok istenét – Priaposzt,<BR/>Meg a csécsiszalonnát.<BR/>Ám de az etruszkok mégse levertek,<BR/>Feltalálják a hidrogénbombát,<BR/>A C-vitamint, meg a kevertet.<BR/>A színvonal, a szexus,<BR/>Ha lesz lé, akkor lesz cucc.<BR/>Amit a boldogságról nem tudsz,<BR/>Megtanít rá az etruszk.<BR/>Egyszerre dekadens, egyszerre paraszt.<BR/>Vigyorog rajta, rajtunk vigyorog<BR/>A halotti maszk.<<Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-55364360626168408.post-83678278234904884642007-10-03T09:44:00.000+02:002007-10-03T09:44:00.000+02:00a kádárizmus halott, éljen a kúrcsányizmusa kádárizmus halott, éljen a kúrcsányizmusAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-55364360626168408.post-67988716924318951162007-10-03T02:21:00.000+02:002007-10-03T02:21:00.000+02:00dúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúrvadúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúrvaAnonymousnoreply@blogger.com