tag:blogger.com,1999:blog-55364360626168408.post94984491820064547..comments2023-06-15T16:22:52.489+02:00Comments on ex-homár: Török Diszkóhttp://www.blogger.com/profile/06496569602706489933noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-55364360626168408.post-46560977283871019762009-02-21T15:31:00.000+01:002009-02-21T15:31:00.000+01:00Graffitiről specifikusan és általábanA korábbi kom...Graffitiről specifikusan és általában<BR/><BR/>A korábbi kommentre: a vasúti graffiti jól is nézhet ki. Csehországból jött be olyan vasúti személykocsi, amit profi módon készítettek el: szabadon hagyták az ablakokat és a szervízfeliratokat (tömeg, honos és karbantartó állomás stb), és igényes, dekoratív volt a rajz.<BR/>A graffitisek többnyire nonkonformisták, így művészetüket nem is lehet eladhatóság szempontjából nézni. Az igénytelen rajzok készítői pedig nem graffitisek, csak firkálók.Andrishttps://www.blogger.com/profile/04801836598785438733noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-55364360626168408.post-21375331331203882292008-11-23T11:45:00.000+01:002008-11-23T11:45:00.000+01:00Utazó graffitik a vasúti kocsikon(2003.06.03 – Dél...Utazó graffitik a vasúti kocsikon<BR/>(2003.06.03 – Délvilág)<BR/>Csongrád megyében minden harmadik vasúti személykocsit át kell festeni, olyannyira összefirkálták azokat a graffitisek. A két<BR/>gépészeti főnökségnek, a szegedinek és a szentesinek állandó munkát adnak a graffitisek. A megyeszékhely 180 vasúti kocsijából<BR/>eddig ötvenet kellett átfesteni. Járművekként akár 350 ezer forintba is kerülhet a firkálmányok eltüntetése. A szentesi főnökségre pedig<BR/>négy-öt naponta érkezik összepingált jármű. A firkálás a károkozás mértéke szerint büntethető. A graffitifestés szabálysértésnek,<BR/>rongálásnak, vagyon elleni bűncselekménynek számít. A vasúti kocsik egyharmadát kellett eddig átfesteni. A graffitisek számára<BR/>viszont a "fújás" a művészi önkifejezés sajátos módja. Szegeden a kilencvenes évek közepén kezdődött a graffitiláz, miután a főváros<BR/>irányából megérkeztek az első olyan szerelvények, melyek külleme megváltozott. Az intercity vonatok is népszerűek a "firkások"<BR/>körében: ha a vasút mmkatársainak sikerül a szórófestés után egy-két nappal kezelésbe venni a kocsit, akkor a lemosás csak<BR/>hatvanezer forint. Az oldószeres takarítás viszont rongálja az eredeti festést és többletmunkaerőt igényel. Ezért a járműgyártótól a<BR/>vasút egyre több olyan kocsit rendel, amelyet antigraffiti műanyag réteggel vonnak be, ám egy ilyen kocsi előállítási költsége három-<BR/>négymillió forinttal több, mint a hagyományos társáé. A vasút értékeinek védelmére állt fel a Vasútőr Kft., mely az ilyen és ehhez<BR/>hasonló esetek felderítésében együttműködik a polgárőrséggel, a rendőrséggel, valamint a vám- és pénzügyőrséggel. A MÁV<BR/>igyekszik minden lehetőséget megragadni arra, hogy a graffiti ellen védekezzen és megóvja értékeit. Némely esetben csak néhány<BR/>négyzetméternyi felületet kell újrafesteni, ám a kisebb károk elhárítása is hatalmas összegbe kerül. A vasút munkatársainak rendkívül<BR/>kellemetlen, hogy miközben a komfortos utazás érdekében igyekeznek egyre tisztább járműveket adni a közönségnek, addig más<BR/>oldalról törekvésüket akadályozzák. A gaffitiseket szubkulturális csoportként tárgyalja a szociológia. Ezek a társaságok általában 12-20<BR/>éves fiatalokból alakulnak, akik így próbálják kifejezni önmagukat, elkülönülésüket más társadalmi csoportoktól, miközben pontosan<BR/>tudják, hogy cselekményükkel egyben kockázatot is vállalnak. A graffitiben éppen az a lényeges, hogy olyan felületre kerül a firka,<BR/>amely közös, vagyis egy kifejezetten erre a célra kijelölt felületre fújt rajz tulajdonképpen már nem is graffiti. A vasúti kocsikon a fújók<BR/>rendszerint otthagyják a csapat szignóját, vagy a saját nevüket, ezzel is vállalva alkotásukat, mely más művészeti tárgyaktól egy<BR/>szempontból jelentősen eltér: eladhatatlan. A MÁV munkatársai bíznak abban, hogy egyszer végérvényesen megáll ez a folyamat és<BR/>küllemükben is tiszta, rendezett vonatokon utazhatunk.Anonymousnoreply@blogger.com