2006. április 12., szerda

Millenáris, audiospotlight system


Az Europa Nostra és Prix d'Excellence-díjas Millenáris szerintünk az a hely, ahova Andy Warhol is gondolkodás nélkül beköltözne. A Homár meg köztudomásúlag bomlik a technikáért, ezen felbuzdulva elmerészkedtünk a Csodák Palotája Jövõ Háza kiállításra (bár kissé remegõ ollókkal, mivel beszariak vagyunk és nem szeretnénk, ha modern köztársaságunk rendõrei esetleg minket is megujjaznának. Tetszik a kiállítás, na, kénytelen-kelletlen pofándicsérjük a liberálbolsi szervezõket. Egy részletesebb beszámoló meghaladja cikkünk kereteit, mi csupán a chakrahackeres Szõnyi András Hangprizma c. installációját emelnénk ki, ami egy csigalépcsõre szerelt, hét darab, ujjnyi vastag hangszóróból áll.

A csigalépcsõn mászkálva különbözõ hangok, madárcsicsergés, vízcsobogás kúszik hallójáratainkba, de csupán méteres sávokban hallhatóan. Rasztafáriánus edzés után (bocs, Laci) meglehetõsen szürreális az élmény, a Homár betévedt Csodaországba. Mivel elõttünk teljesen újszerû technikán alapszik a cumó, behavashenrikeljük, akarom mondani bekopipasztázzuk Szõnyi testvér ismertetõjét:

"Habár a hang a természetben minden irányban terjed, ma már léteznek hangszórók, amelyek képesek a hangot egy nyalábban sugározni, akár a zseblámpa a fényt. Tehát a hangot csak a nyalábon belül és a közeli visszaverõdéseken hallhatjuk. Ilyen hangszórókat alkalmazva, az ezekkel sugárzott hangoszlopokból készül egy hangszobor, amit – ellentétben a hagyományos szobrokkal a hangtesteken áthaladva, a szobor belsejében lehet megtapasztalni. A kiállításon a csarnok egyik csigalépcsõjére vannak installálva a hangszórók, tehát, ha valaki fel-, vagy le megy a lépcsõn, egyben a hangszobron is áthalad.

Az audiospotlight system (rövidítve AS) elméleti alapját a 60-as években fektették le, a víz alatti hangsugárzások kutatásánál. Jól irányítható, ultramagas frekvenciájú rezgések nem-lineáris összegzésével állítanak elõ hangokat, vagyis a hallható tartomány feletti rezgések különbségeként jelentkezik a hallható hang. A 80-as években néhány nagyobb cég próbálkozott hasonló hangszórók gyártásával, de a magas elõállítási költségek mellett is csak erõsen torzított hangot tudtak sugározni, így ezzel hamarosan felhagytak.

Az AS technológia 2000-ben jelent meg, és azóta fõleg kereskedelmi kiállításokon és múzeumokban terjedt el, vetítések hangjának leválasztására, de gyártják autók, repülõk utasterébe is, hogy az utasok egy térben, de egymást nem zavarva hallgathassanak különbözõ felvételeket."

Ha esetleg valaki nem érti az elméleti alapokat, az vigasztalódjon azzal, hogy a technika jelenlegi fejlesztõje, Joseph Pompei 16 évesen már a Böse mérnökeként ténykedett. Bõvebb információért tessék a honlapjukon kotorászni. Aki meg vásárlásra készül, azt barátilag figyelmeztetjük, hogy a hangszórók ára meglehetõsen borsos, darabonként 2000 dolcsi (nagy tételben 1500) környékén. Végezetül: a U2 számára máris fejlesztik a tömeget pásztázó fényszóró mintájára a tömeget pásztázó hangágyús színpadtechnikát – mi máris gyûjtjük a belépõre a pénzt a U2 következõ, bécsi koncertjére.

Nincsenek megjegyzések: