2007. május 2., szerda

Egy magyar reklámguru házatája



Karácsonyra, egyelõre tisztázatlan okból és célból, többek között Sas István Reklám és Pszichológia c. könyvét hozta a BéZé nevû angyalka, mi meg jóságos mosollyal elfektettük a legújabb Moldova György és Debreceni József közé. Majd egyszer, talán. Nemrég azonban kissé meginfluenzásodtunk, már a kisüsti sem ízlett, úgyhogy unalomûzõnek leemeltük a karácsonyi ajándékunk a polcról és beleolvastunk. Sas István nem kispályás: a hazai reklámszakma "doyenje" saját állítása szerint 2000 filmet rendezett, ezekkel 6 bronz és egy ezüstözött Oroszlán-díjat szerzett Cannes-ban, tényleg nem piskóta. A felerészben saját maga által gründolt Kommunikációs Akadémia társigazgatója, a Magyar Reklámszövetség alelnöke, érdemes mûvész. Ügyes ember, a könyve meg határozottan korrekt és gondolatébresztõ, erõt vett rajtunk a recenzióírás kényszere és nekifogtunk alaposan átbogarászni a témát. Adatgyûjtés közben gyanútlanul rátévedtünk a sasistvan.hu-ra, oszt valaki azonnal beszólt a szomszéd asztaltól, hogy ne vinnyogjunk, mint az újszülött cica a vécécsészében.

Elsõ augenblickre rájöttünk, hogy az elveszett Paradicsomba, de legalábbis a pozitív asszociációk szigetére kerültünk. Egy határozott koncepcióval összerakott, élményközpontú honlapról van szó, ahol a látogatásunk jutalma a humorral fûszerezett érintetlen természet, az „élet habos oldala", a „mosoly országa" és a „boldogság ígérete", monitorunkból a sokat emlegetett Pepsi-feeling türemkedik át benzingõzszagú hétköznapjainkba. A honlap központi eleme egy bõinges egyén, aki lábszárközépig a tengerben örvendezik, kövekkel ügyesen körberakva, melyek valójában a környezetbe illeszkedõ linkek. Ott írja, rajtuk: meglepetések, díjak, sasszem stb., Mindezt a zöld és a kék szín lélekvidámító harmóniája uralja, nevetés költözik lelkünkbe.

Értjük mi, értjük, SA könyvében megírta „A kék a nyugalom és a békesség érzetét váltja ki az emberbõl, a kék az álmok színe, az elérhetetlen messzeségé. A zöld, mely a kékbõl és sárgából tevõdik össze, a legkedvesebb a szemnek és az idegeknek. Innen a természet csodálatosan megnyugtató, zsongító hatása különösen a fáradt emberekre." A színek zsongító hatását kedvezõen egészíti ki a háttérzene, amihez vélhetõleg egy agykontrollos tréning vagy a Vidám Vasárnap zenei betétei szolgáltattak ihletõ forrásként a zeneszerzõnek. A bennünk lapuló reklámgrafikus blickfangosan még egy aranyos kiscicával/mosolygó kisgyerekkel/pucér nõvel/hûségesen nézõ blökivel fokozta volna a vizuális élményt, de akkor talán túlzsúfoltá válna a kompozíció. Összességében elmondhatjuk, hogy az oldszkúl honlap dicséretre méltó bátorsággal idézi fel az Internet hõskorát, mikor még vállalkozókedvû informatikusok ténykedtek a webdizájn területén.

Nincs vége: egyszer csak fenemód rikoltozva berepül az idilli képbe egy American bald eagle, Amerika nemzeti madara, a fehérfejû rétisas, amolyan netrõl összeszedett gif animáció, melyet utólag beépítettek a flashbe . Nem egy bõgatyás turul, egy magyaros kerecsensólyom, hanem egy igazi Haliaeetus leucocephalus, vélhetõleg át az óceánon, karmaiban Sas István már említett kiadványát cipelve. Ettõl a gegtõl (áhá, Vámház krt 9) erõsen zaklatott érzelmi állapotba kerültünk, de hatásosságát nem vitatjuk, mivel láthatólag akár cikkírásra is motiválhat némelyeket. Kukacoskodva hozzátennénk, hogy nekünk speciel az angyalka szállította a könyvet, de ezek szerint vannak alternatív megoldások anyagelvû világunkban.

Miután visszanyertük testünk fölött az uralmat, tudásszomjtól remegve (lásd. Vágykeltõ reklám) átkattintottunk a mindezekért felelõs grafikus honlapjára. Nos, az illetõt eredeti nevén Sas Ádámnak hívják, de honlapján már a Mr. Eagle Junior néven szárnyal New York ikertoronytalanított látképével, talán az amerikai piacon szeretne dizájnkodni. Nem fog.

Nincsenek megjegyzések: