2006. november 30., csütörtök

Mire vagy hajlandó ötezerér?

Küzdõ Lélek alias Don Quijote most 5000 forint visszaszerzéséért indul harcba. Mielõtt húznánk a szánkat az összeg relatív apróságán (fõként, ha az utána következõ idõigényes hercehurcát tekintjük), inkább az Extreme Digital kicsinyességén gondolkodjunk el. Mi szívünk mélyén a multikkal küszködõ hazai vállalkozások pártján vagyunk, de nem a fogyasztókkal szemben.
Sokan mondják, hogy nem érdemes külföldön vásárolni, mert elvész a garancia, vagy nehéz érvényesíteni, de sajnos a hazai cégek esetében se mindig egyszerû ez. Sok cég kizárólag azért olcsó, mert nem nyújt garanciát, még akkor se, ha erre törvény kötelezi. Most az Extreme Digitallal jártam úgy, hogy nevetséges módon - egy kevesebb, mint ötezer forintos ügyben - folyamatosan húzták az ügyet (hátha megunom), amikor az elején a cserét, vagy a hibás készülék árát kértem, levásárlást ajánlottak, egy kisebb összegrõl. Amikor késõbb az eredeti vételárat követeltem rajtuk, cserét ajánlottak. Most meg, hogy a kamattal emelt összeget kértem, az eredeti vételárat ajánlották fel. Persze nem kell megijedni, nem fizették ki, amikor elfogadtam.

Az egész úgy kezdõdött, hogy 2004 augusztusában vettem egy kártyaolvasót, kemény 4 625 Ft-ért, az Extreme Digital boltjában, akkor még nem tudtam, hogy mennyi fogyasztói panasz van rájuk. Miután véletlenszerû hibák léptek fel a kártyák írásánál, visszavittem nekik a készüléket, és kértem, hogy cseréljék ki. Átvették, és elküldték a gyártónak bevizsgálásra (pedig be is mutattam a hibát helyben). Amikor már több mint egy hónapja nem válaszoltak, bementem, és azt kértem, most már cseréljék ki, vagy adják vissza a pénzemet.

Ekkor felajánlották, hogy az aktuális, alacsonyabb áron, egy hónapon belül levásárolhatom az összeget, amin teljesen elképedtem. Hihetetlen, hogy egy ekkora cég, gyakorlatilag minden alapvetõ fogyasztóvédelmi jogszabályt áthágjon, mindezt kevesebb, mint ötezer forintért (képzelem mivel próbálkoznak a drágább termékeknél):

- nem egy független szakértõhöz küldték a kártyaolvasót bevizsgálásra - nem nyilatkoztak három munkanap alatt az igényem teljesíthetõségérõl - nem törekedtek a 14 nap alatti kijavításra - nem a teljes vételáradt adják vissza - levásárlásra köteleztek

Ekkor a fogyasztóvédelemhez fordultam, ahol akkor is épp számos panasz volt a cégre, melyekbõl megállapították, hogy az Extreme Digital "több fogyasztóvédelmi elõírás sorozatos és tudatos figyelmen kívül hagyásával mûködik", és bírságot is szabtak ki rá.

Mivel az én ügyem ettõl nem oldódott meg, a Békéltetõ Testülethez fordultam, amely a vitarendezésnek egy gyors és ingyenes módja. Az Extreme Digital meg se jelent a tárgyaláson, de a BT is megállapította, hogy "a gazdálkodó szervezet nem a rendelkezéseknek megfelelõen kezelte a fogyasztó panaszát".

Az Edigital ettõl se hatódott meg, így végül küldtem nekik egy fizetési felszólítást, hogy fizessék vissza nekem a készülék eredeti vételárát és a kamatokat. Erre egy hét alatt válaszoltak és felajánlották az eredeti vételár visszafizetését, de késõbb követelték, hogy ne emailben, hanem ajánlott levélben fogadjam el az ajánlatukat. Levelemet már három hete átvették, de eszük ágában sincs fizetni vagy válaszolni rá.

Természetesen az ár egy fontos szempont a vásárlás során, de párszáz, vagy ezer forintért nem érdemes kockáztatni. Ajánlom mindenkinek, hogy mielõtt vásárlásra adja a fejét, nézzen körül a neten vagy a cég panaszkönyvében (ezt kötelesek odaadni), hogy mekkora kockázatot vállal azzal, ha egy adott cégnél vásárol.





Nincsenek megjegyzések: